Taukah Anda Tehnik Pernafasan Dalam Membaca Al Quran

Taukah Anda  Tehnik Pernafasan Dalam Membaca Al Quran
Bagi para qori/ qoriah selain berlatih tiap hari dalam melantunkan 7 macam lagu dalam seni membaca al quran juga dibutuhkan tehnik pernafasan yang sempurna dalam membaca al quran, selain itu pula ada faktor-faktor yang patut diperhatikan berdasarkan H. Mukmin Aenul Mubarak, qori' Indonesia juara internasional tahun 2008 di Malaysia dan tahun 2009 di Iran menyebutkan beberapa tips antara lain

Baca juga :
1. Berlatih tiap hari
2. Latihan pernafasan untuk membaca al quran
3. Selalu menjaga stamina
4. Tidak tanggung dalam mengeluarkan suara
5. Menjiwai tiap lagu membaca al quran
6. Mengimprovisasi Lagu
7. Pantang berputus asa
8. Niatkan Hanya alasannya ialah Allah SWT.


Adapun tehnik pernafasan ketika membaca Quran esensinya ialah dengan nilai estetika tersendiri yakni teknik seni membaca dengan benar dan sempurna dari segi mahroj dan tajwidnya yang melibatkan bunyi dengan peranan nafas secara signifikan, maka dari itu memerlukan teknik khusus supaya bunyi yang dikeluarkan menghasilkan nada yang indah. 



Sementara itu tehnik-tehnik khusus yakni tehnik bernafas pada ketika membaca al quran dengan lagu sehingga menghasilkan bunyi memenuhi kaidah-kaidah yang dianjurkan dalam melantukan 7 macam lagu membaca al quran dengan tepat, adapun 3 tehnik pernapasan tersebut antara lain :



1. Tehnik Penafasan Dada

Yakni tehnik pernafasan yang melibatkan paru-paru secara penuh, dimulai menarik udara melalui hidung kemudian udara tersebut memenuhi rongga dada atau paru-paru, ketika menarik napas, dada dikembangkan dan ketika menghembuskan nafas  melalui lisan perut dikempiskan. Sementara itu posisi bahu dan dada terangkat ketika melaksanakan tehnik pernafasan tersebut.


2. Tehnik Pernafasan perut

Caranya dengan menarik nafar melalui hidung secara perlahan kemudian nafas tersebut memenuhi rongga perut sampai menggembung dan posisi bahu dan dada tetap pada posisinya tidak bergerak.


3. Tehnik pernafasan diagragma

Tehnik pernafasan diafragma ialah dengan cara menarik nafas melalui hidung kemudian nafas tersebut diarahkan diantara ulu hati dan perut dan kearah samping dua tulang rusuk kanan kiri, dan dikeluarkan melalui lisan secara perlahan tidak tersendat-sendat.






Dari latihan-latihan tersebut diatas bagi para qori/ qoriah sanggup diambil beberapa manfaat diantaranya, 3 latihan pernafasan sanggup memperkuat pernafasan dan memperpanjang pernafasan tetapi yang dianjurkan ialah memakai tehnik pernafasan diagragma pada ketika membaca al quran.



Selain tehnik pernafasan ketika membaca al quran dengan lagu selain memakai 7 macam seni lagu dalam membaca al quran serta mengikuti kaidah-kaidah didalamnya yang patut untuk tidak dikesampingkan ialah membaca dengan mahrojul aksara dan kaidah ilmu tajdwid yang sempurna itu menjadi point penting. Demikianlah tehnik-tehik latihan pada ketika membaca atau melantunkan al quran dengan lagu biar memperlihatkan manfaat.


Muslim News Tutorial

Belum ada Komentar untuk "Taukah Anda Tehnik Pernafasan Dalam Membaca Al Quran"

Posting Komentar

Catatan Untuk Para Jejaker
  • Mohon Tinggalkan jejak sesuai dengan judul artikel.
  • Tidak diperbolehkan untuk mempromosikan barang atau berjualan.
  • Dilarang mencantumkan link aktif di komentar.
  • Komentar dengan link aktif akan otomatis dihapus
  • *Berkomentarlah dengan baik, Kepribadian Anda tercemin saat berkomentar.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel