Kisah Iblis Yang Ingin Bertobat

Kisah Iblis Yang Ingin Bertobat


Dalam sebuah kitab diterangkan bahawa bahwasanya Iblis telah tiba berjumpa dengan Nabi Musa a.s. dengan berkata: "Wahai Musa, engkau yaitu seorang yang telah diutus oleh Allah s.w.t. dan Dia telah berkata-kata denganmu secara langsung." Kemudian Nabi Musa a.s. berkata: "Memang benar apa yang kau kata, kau ini siapa dan apa yang kau mahu dariku?"

Lalu berkata Iblis: "Aku yaitu Iblis! Wahai Musa saya mahu kau tolong katakan kepada Tuhanmu bahawa seorang makhluk-Nya ingin minta taubat kepadaNya." Lalu Nabi Musa a.s. berdoa kepada Allah s.w.t. dan memberikan apa yang diucap oleh Iblis, lalu Allah s.w.t. pun menurunkan wahyu yang bermaksud: "Wahai Musa, katakan padanya bahawa bahwasanya Aku berkenan mendapatkan permohonannya itu dengan syarat mestilah terlebih dahulu ia (Iblis) sujud di kubur Adam, bila ia mahu sujud maka saya sedia mengampuni segala dosanya."

Setelah Nabi Musa a.s. mendapatkan wahyu dari Allah s.w.t. maka Nabi Musa a.s. pun terus memberitahu Iblis perihal apa yang telah Allah perintahkan.

Sebaik sahaja simpulan Nabi Musa a.s. memberitahu segala perintah Allah s.w.t. maka dengan sombong dan bongkak Iblis berkata: "Wahai Musa, saya tidak sujud pada Adam dikala ia hidup di syurga, bagaimana saya hendak sujud padanya setelah ia mati." Begitulah sifat sombong Iblis yang tetap dengan kedegilannya, walaupun ia tahu bahawa api neraka itu akan memakannya tapi ia tetap tidak mahu beriman pada Allah s.w.t.

Dalam sebuah hadis membuktikan bahawa bahwasanya Allah s.w.t. mengeluarkan Iblis dari neraka setiap 1000 tahun sekali, dan mengeluarkan Adam a.s. dari syurga, serta memerintahkan Iblis agar sujud kepada Adam a.s. Disebabkan perilaku angkuhnya ia tetap enggan sujud, maka dikembalikan Iblis ke dalam neraka.....


Kisah Hikmah

Belum ada Komentar untuk "Kisah Iblis Yang Ingin Bertobat"

Posting Komentar

Catatan Untuk Para Jejaker
  • Mohon Tinggalkan jejak sesuai dengan judul artikel.
  • Tidak diperbolehkan untuk mempromosikan barang atau berjualan.
  • Dilarang mencantumkan link aktif di komentar.
  • Komentar dengan link aktif akan otomatis dihapus
  • *Berkomentarlah dengan baik, Kepribadian Anda tercemin saat berkomentar.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel